האם פוסט טראומה היא מחלת נפש? ידידיה בלומהוף עו"ד >>

האם פוסט טראומה היא מחלת נפש? תסמינים, גורמים, ומה ניתן לעשות עם זה?

PTSD משפיע באופן עמוק על חיילים ומשפחותיהם, ומחייב מודעות ותמיכה. השאלה האם פוסט טראומה היא מחלת נפש פחות חשובה לעומת הטיפול במצב. אם אתם, או מישהו קרוב לכם, סובל מפוסט טראומה בעקבות השירות הצבאי, יש לטפל במצב באופן מקצועי ולממש זכויות במלואן.

תוכן עניינים

האם פוסט טראומה היא מחלת נפש?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב פסיכיאטרי המוכר על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. הבעיה הזו מופיעה בעקבות חשיפה ישירה או עדות לאירוע טראומטי, מה שמוביל לתסמינים כמו פלאשבקים, חרדות ומחשבות פולשניות ושליליות. למרבה הצער, פוסט טראומה הוא מצב נפוץ במיוחד בקרב חיילים עקב אופי השירות שלהם. PTSD בצבא משפיע באופן משמעותי על חיי היומיום והתפקוד, ומכאן עולה השאלה: האם פוסט טראומה היא מחלת נפש? כאן נגלה מה צריך לדעת על הנושא, וכיצד חיילים שחוו פוסט טראומה יכולים לממש את זכויותיהם.

מה זאת פוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב נפשי הנובע מחוויות קשות שונות שמשאירות חותם ארוך-טווח.

אנשים המתמודדים עם PTSD חווים לעתים קרובות זיכרונות מטרידים מהאירוע הטראומטי באמצעות סיוטים ופלאשבקים. בנוסף, הם עלולים להתמודד עם תחושות של בידוד, עצבנות ואשמה, לצד הפרעות שינה, כמו נדודי שינה.

התסמינים של PTSD יכולים להשפיע במידה ניכרת על חייהם של אלו הסובלים מהבעיה, ועל תפקודם היומיומי.

מתי מופיעים תסמיני פוסט טראומה?

ברוב המקרים, התסמינים מופיעים במהלך החודש הראשון שלאחר האירוע הטראומטי. עם זאת, במיעוט המקרים, הסימפטומים עשויים שלא לצוץ עד מספר חודשים או אפילו שנים לאחר מכן.

חלק מהאנשים חווים תקופות של הקלה יחסית בתסמינים ואחריהם החמרות, בעוד שאחרים מתמודדים עם תסמינים מתמשכים וחמורים.

תסמינים של פוסט טראומה

תסמיני PTSD מתחלקים לשלוש קטגוריות: התנסות (חוויה) מחדש של האירועים שהובילו לטראומה, הימנעות ועוררות יתר. התנסות מחדש כוללת פלאשבקים ומחשבות חודרניות, בעוד הימנעות כרוכה בהתחמקות מתזכורות לטראומה ולניתוק רגשי. עוררות יתר כוללת תגובת פחד מוגברת וקשיי שינה או ריכוז.

פוסט טראומה בקרב חיילים: מה חשוב לדעת?

חיילים מתמודדים עם סיכון לפתח PTSD מוגבר עקב חשיפה חוזרת ונשנית לטראומה ולגורמי לחץ, כמו היערכות לקרב ועדות לנפגעים, מלחמת חרבות ברזל. רגשות אשמה או פגיעה מוסרית עלולים להחמיר את התסמינים. גורמי הסיכון כוללים טראומה קודמת, חוסר תמיכה והיסטוריה של בריאות הנפש.

 

סובל ממחלה שאירעה לך עקב השירות ?

יתכן ואת\ה זכאי\ת להכרה כנכה אגף שיקום במשרד הביטחון ולקבל תגמולים והטבות בהתאם. עורך דין משרד הביטחון לשירותך.

גורמים המביאים להתפתחות PTSD אצל חיילים

  • טראומה קודמת: אלו עם חשיפה קודמת לטראומה או חוויות שליליות נמצאים בסיכון מוגבר לפיתוח המצב הנפשי.
  • חוסר תמיכה חברתית: רשתות תמיכה לא נאותות מגדילות את הפגיעות.
  • מצבים נפשיים קיימים: מצבים נפשיים קיימים מביאים לרגישות מוגברת לפיתוח פוסט טראומה.
  • חשיפה ללחימה: משך ועוצמת החשיפה לקרב קשורים לסיכון מוגבר לפיתוח PTSD.
  • חוסר גישה לטיפול: גישה מוגבלת למשאבי בריאות הנפש וטיפולים נאותים מונעת התערבות בזמן, ומיתון המצב.

האם פוסט טראומה היא מחלת נפש?

הדעות בנושא הזה חלוקות; גורמים בקהילות רפואיות ופסיכולוגיות נחלקים בדעתם בנוגע לסיווג של פוסט טראומה. יש את אלו הגורסים שמדובר במחלת נפש, בעוד שאחרים מסכימים שמדובר הפרעות הקשורות לטראומה, או הפרעות חרדה.

המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM-5), הנחשב לסמכות עליונה בתחום בריאות הנפש, מסווג PTSD כהפרעה נפשית. הבעיה הזו עשויה להוביל למצבים נוספים, כמו התמכרות לחומרים שונים, חרדה, דיכאון, ועוד, כך שאם לא מקבלים טיפול נאות, המצב עלול להתדרדר.

חיילים עם פוסט טראומה: מה ניתן לעשות?

ישנם חיילים רבים שחווים פוסט טראומה בעקבות שירותם הצבאי, וחשיפה ישירה או עקיפה לאירועים קשים. בעוד שחלק מפתחים את המצב סמוך לאירוע, אחרים לא מפגינים תסמינים במשך שנים.

כך או כך, לאלו שחוו פוסטר טראומה בעקבות שירותם הצבאי יש זכות על פי חוק לקבל הכרה כנכי צה"ל. כדי לעשות זאת יש לקבל תחילה אבחון על PTSD מגורם פסיכיאטרי מוסמך. לאחר מכן יש להגיש תביעה נגד משרד הביטחון בצינורות המקובלים. בעקבות התביעה ניתן לקבל אחוזי נכות ממשרד הביטחון, ופיצויים הנלווים להם. הפיצויים האלו מאפשרים לאלו הסובלים מפוסט טראומה לקבל סיוע כלכלי, שכן רבים מהם מתקשים לתפקד באורח תקין ולהחזיק בעבודות לאורך זמן. בנוסף, הכסף יכול לשמש לקבל סיוע מקצועי, ולכן חשוב במיוחד שתהיו מודעים לזכויותיכם ותנסו לממש אותן.

שלבי הגשת תביעה נגד הצבא בעקבות פוסט טראומה

אם אתם מאובחנים כסובלים מפוסט טראומה בעקבות השירות הצבאי, עליכם להגיש תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. הקצין יבחן את התביעה ויחליט האם יש לה תוקף, כלומר האם אתם זכאיים לקבל אחוזי נכות ממשרד הביטחון.

לאחר מכן, תיק התביעה יעבור לבדיקה של מומחים פסיכיאטריים מטעם משרד הביטחון. ייתכן שבשלב הזה התובעים יידרשו לעבור בדיקות נוספות כדי לקבל הערכה מטעם משרד הביטחון. אם נקבע שאכן יש PTSD בעקבות השירות הצבאי, המסקנות יעברו לקצין התגמולים.

הקצין יעביר את התיק לוועדה רפואית, שתקבע את אחוזי הנכות בהתאם לחומרת המצב. במעמד הזה התובע יכול להתייצב לבדו, או עם סיוע משפטי לצידו, מה שעוזר להטות את הכף לטובת התובעים. אחוזי נכות מ-10% ומעלה מזכים בפיצוי חד פעמי, ואילו אחוזי נכות של 20% מזכים בפיצויים חודשיים, כך שחשוב מאוד להתנהל נכון ולקבל סיוע משפטי מקצועי.

סובל ממחלה שאירעה לך עקב השירות?

יתכן ואת\ה זכאי\ת להכרה כנכה אגף שיקום במשרד הביטחון ולקבל תגמולים והטבות בהתאם. עורך דין משרד הביטחון לשירותך.

משרד עו"ד ידידיה בלומהוף - תביעות נגד משרד הביטחון

במשרד עורכי דין ידידיה בלומהוף אנו מתמחים בשירות מקצועי לאנשי כוחות הביטחון אשר חווים בעיות גופניות או נפשיות בעקבות שירותם. תביעה נגד משרד הביטחון דורשת סיוע משפטי מקצועי, וכאן תקבלו שירות יסודי מתחילת הדרך ועד קבל אחוזי הנכות המגיעים לכם. המשרד הוקם בעקבות חוויה אישית של עו"ד ידידיה בלומהוף, אשר חווה פגיעה גופנית בעקבות שירותו ביחידת שלדג. ההתמודדות עם המצב, לצד מאבק לקבלת זכויות, הובילו את עו"ד בלומהוף להקמת משרד המוקדש למימוש הזכויות של אנשי כוחות הביטחון. ניתן לקבל אצלנו ייעוץ מקצועי בכל עת, ולקבל את כל המידע הנחוץ על המשך הדרך. אתם לא צריכים לוותר על מה שמגיע לכם. פנו אלינו וקבלו את הזכויות המגיעות לכם, עם ייצוג משפטי מקצועי לאורך כל הדרך.

עורך דין משרד הביטחון ידידיה בלומהוף

סובל ממחלה שאירעה לך עקב השירות ?

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם
חיפוש

סובל ממחלה שאירעה לך עקב השירות ?

יתכן ואת\ה זכאי\ת להכרה כנכה אגף שיקום במשרד הביטחון ולקבל תגמולים והטבות בהתאם. עורך דין משרד הביטחון לשירותך.

לבדיקת זכאות מהירה בחינם >>

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

"נלחמים עבורך" - בדיקת זכאות בחינם

חיילים , שוטרים או בוגרי שירות ביטחוני אחר ונחבלתם או חליתם במהלך השירות?

יתכן ואתם זכאים להכרה כנכה אגף שיקום – משרד הביטחון, לקבל תגמולים והטבות בהתאם.

דילוג לתוכן